Skoterbranschens kick-off i USA sker vid Sno-Baron´s årliga event Haydays. Då brukar de tre stora nordamerikanska skotertillverkarna bland annat visa upp nyheter bland sina modeller och även de nya racemaskinerna. Så även i år.
Ski-Doo MXZx 600RS E-TEC 2018
Tävlingsmaskinen med det allt längre namnet är helt ny för säsongen 2018. Eller som tillverkaren själv säger, allt skiljer från 2017-års tävlingsmaskin förutom mattan. 2018-års version har det nyutvecklade REV Gen4 chassit. Det nya chassit smalnar bland annat av upptill har vikten ännu mer centraliserad, allt för att få till en smidigare körställning. En annan stor nyhet är att den får en 600-kubiks E-TEC motor, där E-TEC står för direktinsprutning. Andra saker som sticker ut är ny dyna av lättviktstyp och fotholkar av racingtyp.
Läs mer om Ski-Doo MXZx 600RS E-TEC här
Arctic Cat ZR 6000R SX 2018
Arctic Cat har gjort en enorm uppgradering av sin tävlingsmaskin där 350 av delarna (hur många delar är det på en snöskoter egentligen) är nya jämfört med förra årets maskin. På sociala medier fick det nya framljuset mest uppmärksamhet. Det är hämtat direkt från nya barn/ungdomsskotern ZR200 och sitter där för att spara vikt. Sammantaget är 2018-års ZR 6000R SX drygt nio kilo lättare och då har dessutom fått längre matta på 136 tum jämfört med tidigare 129 tum, vilket innebär att den är nästan två decimeter längre. Ny dyna, nya luftintag och mindre tank (11,4 liter) förbättrad framvagn och boggi är andra förändringar.
Läs mer om Arctic Cat ZR 6000R SX här
Polaris 600R 2018
600R kom som en helt ny maskin förra säsongen men självklart har de jobbat på att förbättra maskinen ytterligare. Bland förändringarna märks Walker Evans Velocity-dämpare i framvagnen, ändrade övre a-armar och högre styrspindlar. De har även förbättrat variatorn, uppgraderat bromsarna och dynan har fått ett hållbarare överdrag med bättre grepp.